Er der PFAS-forurenede grunde i Herlev? Det undersøges nu

Herlev Bladet skriver på hjemmesiden den 27. marts 2023 at der skal undersøges grunde for evt. forurening med PFAS i hele regionen. I Herlev drejer det sig om 162 grunde.
På Enhedslisten Herlevs Facebookside skriver Ibrahim Benli:
Godt at regionen nu er i fuldt gang med at kortlægge de grunde i Herlev, der formodes at være forurenet med PFAS-stoffer. I følge Herlev Bladet ligger 162 af de 5000 grunde, som regionen undersøger, i Herlev.
Udover grunde omkring børneinstitutioner undersøger regionen desuden grundvandet i Herlev om der er PFAS-stoffer over grænseværdierne i grundvandet.
Enhedslistens tildligere folketingsmedlem Per Clausen havde allerede for 16 år siden gjort opmærksom på PFAS-forurening fra Folketingets talerstol. Da han foreslog et nationalt forbud mod 12000 forskellige kemikalier, som kategoriseres under betegnelsen PFAS, var modargumentet dengang, at løsnigen skulle komme fra EU.
Det vil sige, at vi kunne have undgået skaderne mange år siden, hvis der var vilje til handling. Men vi må nu håbe på, at de undersøgelser, som regionerne er i gang med, fører til mere konkrete og effektive handlinger.