Enhedslisten og afskaffelsen af Store Bededag som en fridag

Enhedslisten stillede på kommunalbestyrelsesmødet den 19. april 2023 forslag om at forvaltningen skulle undersøge muligheden for at man lokalt kunne indføre en fridag for ansatte og skolebørn på Store Bededag.
Forslaget blev nedstemt – se referat fra kommunalbestyrelsesmødet

I Herlev Bladet den 27. april kommenterer Ibrahim Benli forslaget og afstemningen i kommunalbestyrelsen.
Ibrahim Benlis læserbrev

Enhedslisten har på landsplan kæmpet imod afskaffelsen af Store Bededag som helligdag og vil nu lokalt forsøge at rulle konsekvenserne af SVM-regeringens nyligt vedtagne lov tilbage. Vi foreslår at kommunalt ansatte i Herlev fortsat skal have en fridag på Store Bededag og stiller forslag om det til næste kommunalbestyrelsesmøde.
Herlev Bladet skrev om Enhedslistens planer i en artikel den 16. marts 2023

Enhedslisten er imod at folk skal arbejde mere og finder det forkert og urimeligt at man tager hårdt tilkæmpede rettigheder fra folk.

Forvaltningen har skønnet at afskaffelse af helligdagen vil koste kommunen i omegnen af syv millioner kroner.
Den 9. marts havde Enhedslisten et læserbrev i Herlev Bladet om  hvor meget afskaffelse af helligdagen kommer til at koste Herlev Kommune.
Se læserbrevet i Herlev Bladet den 9. marts