Grønt lys til ansættelse af en borgerrådgiver i Herlev

På kommunalbestyrelsesmødet den 7. december 2022 blev der vedtaget en køreplan for ansættelse af en borgerrådgiver.

Enhedslistens kommunalbestyrelsesmedlemmer skriver på Facebook:

Tillykke Herlev!
Så er datoen sat: Herlev får endelig ansat en uvildig borgerrådgiver fra april 2023
Ved kommunalbestyrelsesmødet i dag har vi netop vedtaget, at Herlev får ansat en uvildig borgerrådgiver, som skal tiltræde fra 1. april. Med en borgerrådgiver formoder vi at vi i Herlev styrker oplevelsen af retssikkerheden hos borgerne. En borgerrådgiver vil desuden understøtte fagligheden og sagsbehandlingen hos kommunens administration. Alle partier, der er repræsenteret i kommunalbestyrelsen har enstemmigt vedtaget.
Fra Enhedslistens side har vi i de sidste par år konsekvent italesat behovet for en borgerrådgiver. Idet en borgerrådgiver vil forbedre borgernes muligheder for at søge hjælp til at forstå og anvende lovgivning, forstå deres rettigheder samt værne om retssikkerheden ved at hjælpe borgerne med om at klage i deres sager. Vi glæder os til at finde en dygtig borgerrådgiver, som kan være med til at højne kvaliteten i sagsbehandlingen i tæt og konstruktiv dialog med forvaltningen og os politikere.

Se mere om køreplanen for ansættelse af en borgerrådgiver i referatet fra kommunalbestyrelsesmødet (punkt 197)

Forhistorien