Rådhus de næste 30 år på udlejerens præmisser

Som byens politiske ledelse har vi et ansvar for at levere det, borgerne forventer af os. Dette gælder også, når Herlev borgere ønsker en fornyelse af bymidten. Men vi har samtidig et politisk ansvar for at sikre rammerne for, at Herlev borgerne altid kan sætte retningen for udviklingen i byen, ikke kun i dag men også om 10, 20 eller 30 år. Vi mener ikke, at kommunalbestyrelsen på nogen måder har sikret dette, når et flertal uden om Enhedslisten i kommunalbestyrelsen sidste onsdag valgt at leje sig ind hos en privat virksomhed med en uopsigelig lejeaftale de næste 30 år. Rådgivningsvirksomheden Bech Bruun, der har udarbejdet et notat vedrørende indgåelse af erhvervslejekontrakt for Herlev bymidte gjorde lige præcis opmærksom på denne detalje.

Ved at binde sig fast i en 30 års uopsigelig lejeaftale, fratages Herlev borgere retten til at bestemme, hvordan bymidten kan udvikle sig de næste 30 år. Ejerne af Bymidten – NREP – kan nu vælge at sælge os i den nye bymidte videre til en anden virksomhed, hvilket vi som lejer på ingen måde kan forhindre dem i. I tilfælde af at bymidten bliver solgt videre til en kapital fond, og hvis den kapital fond i øvrigt har penge i skattely, vil vi som lejer blive taget som gidsler i erhvervstårnet i den nye bymidte.

Vi mangler i øvrigt stadig det rigtig gode svar på spørgsmålet: Hvorfor er det lige, at det er så god en idé at deponere 72 millioner i stedet for at bruge dem til renovering eller køb?

Se læserbrevet og den øvrige debat af beslutningen i Herlev Bladet den 20. marts 2019

Mere fra debatten om rådhuset