Det vil vi –

Se hvem kandidaterne er og hvad de vil arbejde for i de næste fire år

Marianne Dithmer
Marianne Dithmer, 58 år.
Sygeplejerske, underviser.
Medlem i kommunalbestyrelsen for Enhedslisten fra 2018

Der skal være tid og overskud til fællesskab og omsorg for hinanden.
Og så skal der være opmærksomhed til dem, der har det svært. Ingen skal føle sig uretfærdigt behandlet, talt ned til eller ubrugelig. Alle skal være en del af fællesskabet. Ingen skal føle at de skal klare sig alene, hverken børn eller voksne.
Det der særligt kommer til at optage mig de næste 4 år, hvis du vælger mig, bliver:

• Reel inddragelse af borgerne. Vi skal blive meget bedre til at lytte
  • Sundhed og omsorg, særligt rekruttering af medarbejdere som i den grad er en udfordring
  • At de unge kommer godt i vej i deres voksenliv med det rette job, den rette uddannelse og især uden den angst og usikkerhed, som i dag præger 1/5 del af alle de unge mennesker. Det handler ikke kun om den enkelte, det handler om, at vi tager ansvar som fællesskab og hjælper dem på vej
  • At vores kultur- og idrætsliv i kommunen støttes og styrkes, for det er helt uundværligt i kampen mod ensomhed og det glade liv sammen
  • Fokus på den nære grønne omstilling – særligt mindre støj og flere sikre cykelstier. Jeg elsker min cykel og værdsætter muligheden for at komme rundt på den. Det er ikke altid let, og jeg holder vejret når jeg kl 8.00 hver morgen passerer Herlev Privatskole i stadig konkurrence med bilerne om pladsen på vejen. Hvorfor er det lige, at alt skal foregå i bil? Måske fordi cykelstierne ikke er helt så sikre. Det skal vi have gjort noget ved. Cyklen er billig, sund, støjsvag og sparer miljøet for meget CO2. Og så hjælpen den med at sætte tempoet lidt ned.

Ibrahim Benli, 42 år.
Beskæftigelseskonsulent, underviser.
Medlem i kommunalbestyrelsen for Enhedslisten fra 2018

Jeg går til valg med følgende prioriteringer:

• En styrket lokal grøn omstilling med afsæt i kommunens planstrategi, indkøbspolitik, energiforbrug, affaldshåndtering og transport
  • Reelle minimumsnormeringer i vores daginstitutioner, bedre kvalitet i undervisningen og i fritidsaktiviteter i SFO’en
  • En værdig og anstændig behandling af ledige og sygemeldte borgere på jobcentret

Didde Jacobsen, 34 år.
Cand. mag i sprogpsykologi. Didde Jacobsen har været politisk aktiv siden hun var 17.
I 2020 afløste hun i tre måneder Marianne Dithmer i kommunalbestyrelsen. Hun er cand.mag. i sprogpsykologi og har boet i Herlev i seks år.

Jeg stiller op til kommunalvalget, fordi jeg ønsker en mere grøn og solidarisk politik. Jeg vil kæmpe for at velfærd, klima og miljø kommer højt på dagsordenen.

Vores velfærd skal udbygges! Det er vigtigt for sammenhængskraften i vores samfund og for lige muligheder for alle børn og unge. Skolerne og daginstitutionerne skal have et løft – og de børn, som har brug for særlig støtte, skal have den hurtigt, så de dårlige oplevelser ikke sætter sig som dårligt selvværd, skolevægring og depression.

Klimakrisen er her nu! Vi må og skal handle for at sikre vores fremtidige generationer. Herlev Kommune skal gå forrest i grøn omlægning. Herlev er en kommune med dejlige naturområder. De områder skal sikres – og biodiversiteten skal understøttes, så vi sammen sørger for, at vores natur trives.

Stefan Rundstrøm, 22 år.
Studerer politik og forvaltning på RUC
Tidligere anbragt og stolt homoseksuel

Vi har alle et ansvar for, at alle vores borgere indgår i vores fællesskab og ikke holdes ude af det på grund af hudfarve, etnicitet, religion, seksualitet eller handikap. Herlev skal være en by, hvor vi møder hinanden på kryds og på tværs af sociale skel. Det skaber den bedste sammenhængskraft for borgerne og for vores by. Det samme gælder for vores demografi i Herlev. Det skal ikke være sådan, at når man bliver 18, så er man ikke længere velkommen i byen – i hvert fald ikke før man får børn. Mangfoldighed er kilden til alt godt. Hvor ville det være dejligt, hvis vi havde et mere levende kulturliv, som unge rent faktisk har lyst til at engagere sig i. For ungdommen repræsentere ikke kun fest og ballade, men også ansvar, som den har bevist, at den har taget for kloden, vores medmennesker og for de svageste i samfundet. Det er på tide, at vi investerer i ungdommen. Der skal være billige ungdomsboliger, så man kan få tag overhovedet og ro i økonomien. Der skal være ordentlig kollektiv trafik, så man komme hjem i hele kommune hele døgnet. Vi skal have en seksualundervisning, der inkluderer og underviser i stedet for at ekskludere og skræmme.

Stefan Rundstrøm har skrevet et debatindlæg om anbragtes problemer med “systemet”.
Overskriften er “Jeg får helt ondt i maven, når jeg tænker på, at jeg er en succeshistorie” :
Indlægget blev bragt i Politiken den 24. oktober 2021, hent det her.

Bjarke Friborg, 48 år.
Faglig konsulent

Jeg stiller op som del af en baggrundsgruppen for vores valgte repræsentanter.

Ud over at være fagligt aktiv i min fagforening (DM) er jeg stærkt optaget af grøn omstilling.

Med mere ekstremt vejr skal Herlev være helt i front på klimaområdet, desuden skal kommunen være en ordentlig arbejdsgiver og støtte vores ledige medborgere maksimalt.

Ida Laura Heldam Jensen, 22 år.
Kommunikationsstuderende og feminist

Jeg drømmer om et Herlev, hvor der er plads til alle uanset krop, køn, seksualitet og grænser. Et Herlev hvor det er tydeligt, at mangfoldighed er en styrke, og hvor vi respekterer hinanden.

Vi skal ikke accepterer, at 93% af unge LGBTQ+ personer oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen. Ligesom vi ikke skal acceptere, at specielt piger og kvinder er såkaldte “sluts” hvis de har flere sexpartnere.

Det skal vi kæmpe imod med en normkritisk seksualundervisning, der rummer alle, og som tager højde for, at sex ikke kun handler om formering, men ligeså meget om grænser, seksualiteter, køn og krop.

Jeg vil:

• Slås for en normkritisk seksualundervisning for alle
  • Bevare biodiversiteten og skabe flere grønne åndehuller
  • Indføre minimumsnormeringer inden 2024